Het boek “Vullen of Voeden” geschreven voor Wilfred en Lily Genee, staat alweer een aantal jaar in mijn boekenkast.En staat vol met informatie en praktische tips over gezond eten voor kinderen. Ik vind ” Vullen of voeden” een boek dat elke ouder, die bewust bezig is met voeding, in de kast moet hebben staan. Waarom? Dat vertel ik je in deze review van Vullen of voeden.

review vullen of voeden

Review Vullen of voeden

Dat gezond eten belangrijk is, weten we allemaal wel. Je voelt je beter als je gezond eet, bent fitter en kan je beter concentreren. Maar wat is nou precies gezond? Daar ga ik in deze review vullen of voeden kort op in. Want, hoe goed we soms ook bezig denken te zijn, door onze kids nog een banaan te geven na die appel, of na dat mandarijntje, dat is het eigenlijk niet. In fruit zit namelijk ook suiker. Geen geraffineerde suikers, maar suiker is suiker en te veel suiker is Echt Niet Goed. “Vullen of voeden” staat vol met feiten zoals deze, die je als “bewuste” ouder graag wil weten. When you know better, you do better.

De vraag die ik mijzelf bleef stellen is: voed ik mijn kind? Of vul ik mijn kind. In het boek komen verschillende deskundigen aan het woord. Zoals Ralph Moorman, bekend van onder andere het boek : Hormoon Factor, Vivian Reis van het online health platform vivonline en natuurdiëtist Ria Penders. Zij delen hun deskundigheid en visie op het gebied van voeding.

Niet voeding gerelateerd maar ook belangrijk voor je gezondheid is minder stress. Hoe fijn zou het zijn om een stressvrije ochtend te beleven? Ik geef je 5 tips.

Onmisbare bouwstenen

Zo vertelt Dirk Zoutewelle, (docent orthomoleculaire wetenschappen) dat de hersenen meteen reageren op voedingstoffen. Hij legt uit wat een bepaalde voedingstof voor de hersenen van je kind doet. En wat de gevolgen van het ontbreken van het ontbreken aan bepaalde voedingstoffen, voor onze kinderen kunnen zijn. Je schrikt als je ziet wat voor soort kenmerken en gedragingen er kunnen ontstaan bij kinderen als de voeding van een bepaalde ‘neurotransmitter’, niet goed is.

review vullen of voeden

Lekker praktisch

Naast heel veel informatie, geeft dit boek je ook handvatten. Hoe kan jij als ouder aan de slag gaan met écht gezond eten? Waar begin je? En wat ga je maken?

Ik heb veel aan dit boek gehad. Het heeft mijn ogen geopend over hoe belangrijk goede voeding. Het boek heeft mij inzicht gegeven wat voor grote rol voeding speelt in het gedrag en de leerprestaties van je kind. Regelmatig blader ik nog door het boek en lees ik er in terug.

Achter in het boek staan een aantal recepten. Voor veel van de gerechten moet je eerst een bezoekje brengen aan de natuurwinkel. En hoewel sommige recepten best lekker zijn, gaat een portie Baka Bana, of nasi gemaakt van witte rijst er ook nog steeds wel in. It’s all about the balance.

Vullen of Voeden, geschreven door Wilfred & Lili Genee, te koop bij bol.com